Získajte prvenstvo na Googli a zarobte: Praktický návod
Pripravte sa na to, čo vás čaká a vyzbrojte sa trpezlivosťou
Nikto vám to nepovie, ale hlavným „tajomstvom“ úspechu vo vyhľadávaní Google je vytrvalosť a trpezlivosť. Ľudia často zlyhávajú, pretože očakávajú rýchle výsledky. Realita je taká, že dosiahnutie prvého miesta na Googli trvá približne 3 roky, aj keď robíte všetko správne.
Môžete sa dostať na vrchol aj za rok, ak súťažíte v menej konkurenčnom prostredí. Avšak menšia konkurencia často znamená aj menej hodnotnú „trofej“ – menej lukratívny trh. Čím väčší dopyt a konkurencia, tým je to ťažšie a vyžaduje si to viac času. Výhodou je, že väčšina firiem SEO nevyužíva, takže existuje veľa hodnotných trhov s priestorom pre menšie a flexibilné firmy.
Najhoršie je očakávať rýchle výsledky a rýchlo sa nechať odradiť. Ak nie ste pripravení investovať približne tri roky, ani nezačínajte. Je to práca na približne hodinu denne, každý deň, po troškách. Či to budete robiť vy alebo niekto iný, je jedno. Aj keby ste na tom pracovali 8 hodín denne, výsledky sa nedostavia 8-krát rýchlejšie. Jednoducho to chce čas.
Dôležité je začať čo najskôr. Čím skôr začnete, tým skôr dosiahnete výsledky. Oplatí sa SEO? Rozhodne.
Napríklad, ak je gynekológ Novák prvý vo vyhľadávaní Google pre „gynekológ Bratislava“, môže získať denne 10 nových klientov (ak má dobrý a presvedčivý web). Možno v jeho prípade to nebude trvať 3 roky, pretože väčšina gynekológov nemá web alebo ho má zle optimalizovaný. Napriek tomu počítajte s 3 rokmi a ak sa vám podarí uspieť skôr, o to lepšie. Aspoň nebudete sklamaní po roku, ak ešte nebudete na vrchole.
To neznamená, že budete čakať 3 roky na prvé výsledky, ale na TOP výsledok. Už po pár mesiacoch môžete mať návštevy z Googlu a nových klientov, peniaze môžete reinvestovať do ďalšej optimalizácie a tak ďalej. Uvidíte prvé výsledky (návštevy), ale nestanete sa jednotkou cez noc.
SEO je proces, ktorý závisí od stoviek faktorov. Jedným z nich je, aby vás Google spoznal. Musíte dokázať, že ste dobrí, že ste tu, aby ste zostali. Existuje príliš veľa webov, ktoré po roku zaniknú. Google musí vidieť, že to myslíte vážne a že ste hodní odporúčania svojim používateľom. Keď pracujete na SEO a nevidíte pokrok, berte to ako test od Googlu – testuje vašu vytrvalosť, kreativitu a snahu vyhovieť jeho používateľom. Vy dávate Googlu, Google dáva vám.
Myslite ako Google. Google je služba, ktorá poskytuje riešenia (možno aj vaše výsledky) na problémy (vyhľadávacie dopyty). Aj váš web by mal byť riešením problémov. Aké problémy majú vaši klienti, s ktorými im môžete pomôcť (prostredníctvom dobrých informácií a rád)?
Napíšte si na papier všetky možné problémy, ktoré majú vaši klienti. Porozprávajte sa s nimi a zapisujte si. Niekoľko dní len zbierajte nápady. Potom si sadnite a vyhľadávajte na Googli (ako keby ste boli váš klient), zadávajte všetko, čo vás napadne, čo súvisí s vaším podnikaním. Google vám bude ponúkať návrhy – to sú všetko nápady, ktoré ľudia vyhľadávajú.
Prejdite si weby a hľadajte špecifické výrazy vo vašom odvetví. Napríklad v prípade biopotravín to budú ľudia, ktorí hľadajú bio paradajky, vajcia, bio kuracie mäso. To sú všetko podskupiny problémov v rámci „biopotravín“, témy a vyhľadávania, na ktoré môžete ponúknuť riešenie používateľom Googlu.
Pre gynekológa to môže byť množstvo rôznych otázok, chorôb, obáv, nejasností, tehotenstiev… Čím viac problémov má váš klient, tým lepšie pre vás.
Pre fotografa to môžu byť problémy ako „fotenie detí“, „fotograf na eventy“, „rodinné portréty“ alebo „detské oslavy fotograf“. Na všetky tieto témy môže napísať odpoveď pre potenciálnych klientov na svojom webe. Čo písať o fotkách? Zdá sa, že o tom nie je veľa čo písať, ale v skutočnosti je, len treba trochu premýšľať. „Ako urobiť dobré fotky na detskú oslavu (mobilom)“, tipy na fotenie, nastavenie svetla, úpravu fotiek v rôznych programoch. Na záver, samozrejme, môžete ponúknuť služby profesionálneho fotografa.
Ďalej „10 najlepších miest a scén na fotenie detí“, „Rodinné portréty: všetko, čo potrebujete vedieť“ alebo „Ako vytvoriť a vybrať najlepšie fotky pre váš firemný web“. Prostredníctvom rôznych kľúčových slov a tém ukážete svoje znalosti a odbornosť a budete mať na webe čoraz viac tém súvisiacich s fotografiou. Google číta obsah, najmä text, a na základe kľúčových slov a viet na webe začína chápať, o čom je váš web a pre ktoré témy (kľúčové slová) ho má zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania.
Aj o fotografovaní sa dá vymyslieť nespočetné množstvo tém na písanie. Pre všetky tieto témy sa môžete umiestniť vo vyhľadávaní a navyše ich propagovať na Facebooku a tak prilákať klientov z viacerých strán. „Ako si vybrať najlepší fotoaparát pre začiatočníkov“ alebo „Ako si vybrať najlepšieho fotografa na firemnú oslavu“. Vysvetlite im, na čo si majú dať pozor, a že vy spĺňate všetky tieto kritériá. Vysvetlite im, ako by to mohli urobiť sami, ale zároveň im ukážte, že je to príliš komplikované a že je jednoduchšie a rozumnejšie najať vás, ako to urobili mnohí ďalší spokojní klienti (referencie, dôkazy, príklady) v podobnej situácii.
Ak fotograf dokáže pomôcť svojim klientom, potom môže Google pomôcť svojim klientom tým, že odporučí jeho web. Aby vás Google vnímal ako najlepšie riešenie, musia vás tak vnímať aj jeho používatelia (návštevníci vášho webu). Google nie je vždy spravodlivý, ale nakoniec áno, skôr či neskôr. Google vidí, čo jeho používatelia robia na vašom webe, sleduje ich správanie. Vie, či sa im váš web páči alebo nie, či reagujú alebo nie, či nakupujú alebo nie.
Urobte používateľov Googlu maximálne šťastnými (tým, že im vyriešite čo najviac problémov čo najlepšie) a Google vás odmení všetkými klientmi, ktorých vám môže poslať.
Web o biopotravinách môže písať o biopotravinách, o každom produkte jednotlivo („bio paradajky“), o tom, čím sa biopotraviny líšia alebo prečo sú také drahé. Všetky tieto vyhľadávania sú problémy, na ktoré váš web poskytuje odpovede. Zostavte zoznam všetkých možných častých otázok a odpovedí a umiestnite ich na web a najmä na stránku s ponukou. Vo všeobecnosti platí, že čím viac cieleného obsahu pre svojich klientov máte na webe, tým viac návštev vám Google pošle.
Dôležité je, aby bol všetok obsah čo najlepšie optimalizovaný. Úplne ROVNAKÝ ČLÁNOK, len trochu lepšie optimalizovaný, s lepším názvom, lepšími kľúčovými slovami, lepšími podnadpismi a ďalšími prvkami, môže priniesť ÚPLNE INÉ výsledky.
Čaká vás náročná cesta, ale odmena stojí za to
SEO optimalizácia nie je prechádzka ružovou záhradou. Je to náročný proces, ktorý si vyžaduje veľa úsilia. Ale ak sa vám podarí dostať na vrchol výsledkov vyhľadávania, odmena bude stáť za to.
Výhody prvého miesta na Googli
Získate stabilný biznis so stálym prílevom nových zákazníkov. Ušetríte na marketingových nákladoch a prilákate tých najkvalitnejších zákazníkov, ktorí sa ľahko premenia na platiacich klientov, pretože aktívne hľadali riešenie svojho problému. Vďaka „bezplatným“ návštevám z Googlu dosiahnete oveľa vyššie zisky. Akonáhle sa dostanete na vrchol, je oveľa jednoduchšie si túto pozíciu udržať.
Hodnota prvého miesta vo vyhľadávaní sa môže pohybovať v tisícoch eur denne, v závislosti od hodnoty trhu, konverzie vášho webu (ako dobre predávate svoje služby/produkty) a „funnela“ (lievika predaja), ktorý máte nastavený pre životný cyklus zákazníka. Inými slovami, koľko pre vás predstavuje priemerný zákazník. Len samotná prvá pozícia vo vyhľadávaní pre komerčné výrazy môže mať hodnotu tisícov eur denne a ďalší zisk môžete generovať prostredníctvom následného predaja. Samozrejme, presná suma závisí od vášho trhu.
Príklady úspechu
Gynekológ by mohol získať desiatky nových klientov denne, fotograf by mohol dostávať 10 nových telefonátov denne. Spočítajte si, koľko by to pre vás znamenalo. Vaše podnikanie bude rásť aj vďaka odporúčaniam od nových klientov, až sa môže stať, že nebudete stíhať dopyt. A to je dobre, pretože ak budete musieť odmietať klientov, Google si to všimne a môže vás „potrestať“ nižším umiestnením vo výsledkoch vyhľadávania. Preto je postupný rast výhodný, pretože máte čas pripraviť sa a rozvíjať svoje podnikanie krok za krokom.
Prvý krok k úspechu
Prvým krokom je nájsť všetky možné problémy, ktoré vaši potenciálni zákazníci vyhľadávajú na Googli. Buďte pripravení na to, že cesta na vrchol je dlhá a vyžaduje si veľa práce, výskumu, písania a kreatívneho myslenia.