Ako sa dostať na prvú stránku Google a zbohatnúť (naozaj)
Priatelia,
všimol som si, že mnohí z vás, ktorí ma sledujú, sa chcú venovať digitálnemu marketingu v rôznych formách. Najčastejšie ako freelanceri.
Teoreticky sa môžete skutočne obohatiť, ak ste prví na Googli. A aj prakticky. Deje sa to. Majitelia webových stránok, ktoré sa zobrazujú ako prvé na Googli, keď zadáte „hodnotné“ kľúčové slová, môžu byť skutočne bohatí.
Ak napríklad predávate plány na výstavbu domov a ceny za plán sa pohybujú od 1 000 do 5 000 USD za návrh a ak ste prví na Googli pre kľúčové slovo „plány domov“ a to je presne to, čo predávate (ako stránka homeplans.com), ste takmer určite poriadne bohatí.
Existujú dve možnosti. Prvou je, že ešte nemáte žiadne podnikanie. Potom môžete začať podnikať, ktorého hnacím motorom je Google, v závislosti od toho, aký je dopyt a ponuka na Googli, t. j. pomer dopytu (koľko sa niečo vyhľadáva na Googli) a ponuky (koľko stránok bojuje o rovnaké výrazy).
Ak nájdete „medzeru“, v podstate ste našli trh, kde máte určitú šancu uspieť a na základe toho môžete začať podnikať.
Napríklad si všimnete, že (neskôr vám vysvetlím ako) nie je veľa webových stránok firiem na tému „detské torty“, je málo špecializovaných webových stránok a dopyt je solídny. Cieľom je nájsť túto medzeru medzi dopytom a ponukou na internete. V tomto príklade…
Kľúčové slovo „detské torty“ sa vyhľadáva aspoň 5 400-krát mesačne, toto číslo (ktoré sa získava z Google Keyword Planner) môžete z praxe pokojne vynásobiť 3-4 kvôli long-tail kľúčovým slovám, ktoré nepriamo získate.
Long-tail kľúčové slová sú dlhšie varianty základného kľúčového slova. Napríklad „detská torta Mickey Mouse“, „detské torty na narodeniny“ alebo „detské torty Bratislava cena“ sú long-tail varianty v porovnaní s výrazom „detské torty“. V prípade dlhších a konkrétnejších kľúčových slov je ešte jednoduchšie byť prvý na Googli, pretože konkurencia je zvyčajne oveľa menšia. Menší je aj dopyt ako po všeobecnejších variantoch (len „detské torty“), čo znamená, že existuje menší potenciál pre návštevnosť webovej stránky, ale hodnotenie je bezpečnejšie.
Na základe týchto údajov (dopyt) a prieskumu konkurencie (ponuka) sa rozhodnete, že začnete podnikať s výrobou detských tort. Vytvoríte webovú stránku, obsah, ľudia začnú objednávať. Telefóny zvonia.
Keď ste prví na Googli pre „detské torty“ a „torty pre deti“, ako aj pre ďalšie tisíce súvisiacich výrazov, ste v podstate bohatí.
Váš telefón zvoní celý deň. Vyrobíte 100 tort denne a nestíhate ani po zvýšení cien. A to všetko len cez Google. Bez Facebooku, bez Instagramu, bez odporúčaní priateľov. Bez platených reklám Google. Ale všetko „organicky“. Keď k vám prichádzajú „bezplatné“ (nie sú úplne zadarmo, pretože vytváranie obsahu niečo stojí) návštevy z Googlu, nazývajú sa „organické“, druhou možnosťou sú platené návštevy cez Google (AdWords), ale o tom v niektorom z budúcich článkov.
To je sila Googlu a prvej pozície. Samozrejme, je dôležité, aby ste boli medzi prvými alebo prvým výsledkom pre komerčné výrazy, kde sa predpokladá, že ľudia chcú zaplatiť za riešenie, ktoré hľadajú.
Každé vyhľadávanie na Googli je v skutočnosti problém. Google svojim používateľom ponúka vás a vašu stránku ako riešenie. Ak vás Google považuje za najlepšie možné riešenie pre konkrétne vyhľadávanie (problém), zobrazí vás ako prvého, t. j. odporučí vás.
Ak ešte nemáte podnikanie, analýza dopytu a ponuky Google je spôsob, ako nájsť, aké podnikanie začať, kde je „priestor“ na vstup a dominanciu. Zvyčajne platí, že čím väčší je dopyt, tým väčšia a ťažšia je konkurencia. Čím „komerčnejší“ je výraz, tým viac silných hráčov (banky, poisťovne a pod.) a silných značiek, ktoré majú prirodzenú výhodu v tom, že sú značkou.
Googlu masívne dominujú silné, existujúce značky.
Pre malých hráčov je stále ťažšie vstúpiť na trh a ako malý hráč musíte byť múdrejší a agilnejší ako veľké značky. Výhodou malých je práve pomalosť a arogancia veľkých značiek (na Slovensku to platí obzvlášť), vďaka ktorej si môžu dovoliť robiť veľmi zlú SEO (Search Engine Optimization) a internet vo všeobecnosti.
SEO je z polovice veda, z polovice umenie, zaoberajúce sa tým, ako byť prvý na Googli (ostatné vyhľadávače sú väčšinou úplne bezvýznamné).
Na druhej strane, ak už podnikáte… a chcete byť prví na Googli pre vaše výrazy, opäť máte veľa práce, pokiaľ ide o prieskum kľúčových slov, konkurencie atď. Musíte si vytvoriť celkovú stratégiu hodnotenia na základe stavu trhu pre vaše kľúčové slová-výrazy, ktoré zadávajú vaši potenciálni zákazníci.
To si vyžaduje aj veľa kreativity, pretože keď je konkurencia silná, musíte hľadať alternatívne spôsoby „hodnotenia“, pretože doslova bojujete s veternými mlynmi (značkami). Každý trh je trochu iný, ale princípy hodnotenia sú rovnaké.
Z týchto dvoch situácií je oveľa jednoduchšie začať od nuly.
Keď nemáte žiadne podnikanie, môžete si vybrať trh, kde máte šancu. Ak už máte prácu a teraz ste sa rozhodli byť trochu aktívnejší na internete, ste vydaní na milosť a nemilosť stavu na trhu, nech už je akýkoľvek, a teraz v ňom musíte nejako plávať. Možno je dopyt žiadny. Možno je dopyt slabý a konkurencia silná. Možno sa k vašim zákazníkom nedá vôbec dostať cez Google, pretože predávate tovar, o ktorom ešte nevedia, že by si ho možno chceli kúpiť.
Tu je príklad… asi 50 % ľudí na Slovensku sú fajčiari. 99 % z nich „nevyhľadáva na Googli“ „ako prestať fajčiť“, ALE… to, že nevyhľadávajú, neznamená, že by si nekúpili vaše riešenie (v akejkoľvek forme, či už kurz, laser, náplasti, hypnóza alebo čokoľvek iné) na odvykanie alebo úplné odstránenie túžby po fajčení.
Je to jednoducho obrovský trh s niekoľkými miliónmi ľudí na Slovensku. Najprv ich musíte motivovať, aby chceli prestať (ak aktívne nehľadajú riešenie prostredníctvom vyhľadávania Google), a potom ich presvedčiť, že váš produkt alebo služba je pre nich tá pravá. Je to proces. K týmto ľuďom sa nedostanete tak, že budete prví na Googli. Ste odkázaní na iné metódy a predaj, prezentácie webových stránok a získavanie návštevnosti (potenciálnych zákazníkov). To je úplne iný model.
V akomkoľvek odvetví podnikáte… situácia je taká, že 90 % podnikov, ktoré zbankrotujú (alebo roky bojujú), zbankrotuje buď preto, že máte zlý predaj (a zákazníci idú ku konkurencii) a je dopyt, alebo preto, že ste v nesprávnom podnikaní. Jednoducho zlý trh.