Pravda o digitálnom marketingu
Priatelia,
táto téma je trochu širšia, t. j. chcem ju spracovať podrobnejšie, pretože je pre mnohých z vás dôležitá (ako propagovať zložité produkty), takže to musím rozdeliť na časti. Vaše emaily a táto téma ma totiž viedli k tomu, aby som pár vecí objasnil.
V predchádzajúcom emaile sme hovorili o prvom kroku – správnom nastavení mysle – to je predpoklad pre čokoľvek, vrátane úspešného marketingu.
Teraz…
Teória je jedna vec, ale prax a skúsenosti sú často niečo úplne iné.
Nie každá metóda alebo nápad fungujú na každom trhu, pre každý produkt atď.
Existujú psychologické princípy, ktoré sú vedecky dokázané a nemenné. Sú ako SKALY. Nikam neodídu. A preto sú dôležité, pretože sa na ne môžeme SPOĽAHNÚŤ vo svete, ktorý sa mení každú hodinu a minútu.
Keď tieto základné princípy zvládnete, získate to pravé sebavedomie. Nebudete sa báť „najnovších trendov“, pretože máte SKALU, na ktorú sa vždy môžete spoľahnúť, pokiaľ ide o výsledky. Tá bude stáť, aj keď sa kamienky menia.
Psychologické princípy môžeme použiť s 90% istotou (čo je vo svete neistoty značná istota), ale nie so 100%. Dôvod, prečo to nie je úplných 100%, je ten, že ľudia často pri aplikácii určitého psychologického princípu v predaji na svoj produkt nedosiahnu očakávaný efekt.
Potom si pomyslia „toto nefunguje“…
… ale vo väčšine prípadov ide len o nesprávnu aplikáciu, nie o to, že by princíp nefungoval. Keď niečo, čo by malo fungovať, nefunguje, treba sa najskôr zamyslieť: „Je to správne aplikované, je to správny uhol? Možno sme niečo neurobili správne? Nechajme si to ešte niekým prečítať.“ A nie hneď vyvodiť záver: „toto nefunguje“ a vzdať sa.
Povedzme, že tieto „princípy“ sú niečo ako to, že urgentnosť zvyšuje konverzie. Alebo že záruka znižuje riziko. Alebo že ľudia dobre reagujú na príbehy. To sú fakty. Miliónkrát overené v praxi. Vezmime si ako príklad urgentnosť.
V 90 % prípadov urgentnosť funguje, možno až v 99 % prípadov. Stačí sa pozrieť na nespočetné množstvo akcií a dobrých ponúk s časovým obmedzením. Funguje to za PREDPOKLADU, že princíp je primerane aplikovaný na konkrétny prípad.
Princípy zvyčajne nefungujú, len keď sa nesprávne aplikujú. V prípade urgentnosti je to zvyčajne tak, že urgentnosť je falošná a potenciálny kupujúci to vidí, t. j. cíti, že jediným dôvodom urgentnosti je manipulácia. Argumentácia pre urgentnosť nie je dobre prezentovaná alebo nie je dostatočne presvedčivá a logická, takže nepôsobí úprimne… čo zabíja dôveru. Headshot.
Potom si ľudia myslia, že „princíp nefunguje“, namiesto toho, aby pochopili, že si nesprávnym použitím spôsobili dvojnásobnú škodu.
Slávne príslovie hovorí: „People love to buy but not to be sold“, chcú kupovať, ale nie tak, aby cítili, že boli zmanipulovaní určitým princípom, pretože potom to vyzerá neúprimne. Cítia sa podvedení. Aj keď nakúpia, zostáva im horká chuť v ústach. Bublina dôvery, ktorú ste nafúkli, praskne ako prepichnutá ihlou.
A bez dôvery niet predaja. Opäť platí, že dôvera a získavanie dôvery tiež existujú ako princípy, ktoré preukázateľne fungujú.
A to (princípy) je vlastne hlavná vec, ktorú sa vás tu snažím „naučiť“, to, čo je v marketingu skutočne dôležité. A nie to, kde kliknúť. Kde kliknúť, sa môžete naučiť kdekoľvek a to sa neustále mení, ale predajná psychológia je to, čo zostáva. Princípy sú zároveň najťažšie naučiť sa na úrovni, aby ste ich vedeli aktívne používať. Vedomosti samy osebe nie sú mocou, ale len potenciálnou mocou, ak ich viete využiť. Čo je platné vedcovi, ktorý svoje vedomosti nevyužíva na užitočné účely?
Žiaľ, učenie sa týchto princípov je niečo, čomu sa mnohí vyhýbajú a zameriavajú sa len na povrchné, technické aspekty – ja týchto ľudí, ktorí sa na to zameriavajú, nazývam „klikáči“, pretože tam nie je veľa premýšľania, len klikanie myšou ako opice.
Je to voľba ísť cestou najmenšieho odporu, pretože veríte, že existuje nejaký rýchly trik alebo tajomstvo, pomocou ktorého klikanie môže „preskočiť“ princípy. Ale nemôže a nikdy nebude môcť.
Princíp je ČO robíte a klikanie je AKO. A ako niečo robíte, je samozrejme dôležité, ale podstatné je, čo robíte. Ako to budete prezentovať, sú detaily, ktoré zvládnete oveľa ľahšie.
Je to ako keď sa Einsteina pýtali na nejaký vzorec a on im povedal: „Nemám potuchy“, a prečo by som mal vedieť niečo, čo si môžem za minútu pozrieť v knihe.
Henryho Forda chceli ponížiť tým, že nemá formálne vzdelanie, a tak sa ho pýtali na pár „všeobecných“ otázok, ktoré pozná každý nezamestnaný. Ford im odpovedal: Neviem odpoveď na žiadnu z týchto otázok, ale za 5 minút môžem nájsť človeka, ktorý to vie.
To je podstata.
V angličtine existuje slovo „Resourceful“, ktoré dokonale vystihuje tento spôsob myslenia. U nás by sme možno povedali, že je niekto vynaliezavý, ale „resourceful“ je niekto, kto dobre využíva všetky možné zdroje na dosiahnutie cieľa. Aby dosiahol čokoľvek, čo si zaumieni. Podľa slovníkov „resourceful“ znamená: mať schopnosť nájsť rýchle a inteligentné spôsoby, ako prekonať ťažkosti.
Chcem len, aby ste pochopili, že v marketingu existujú na jednej strane psychologické princípy, ktoré sú nemenné a nikdy sa nezmenili ani nezmenia. Budú fungovať a predávať aj o 100 rokov rovnako ako pred a počas čias Krista.
Zamerajte sa na to, čo vám dá psychologickú výhodu a obchodnú stabilitu tým, že pochopíte princípy, ktoré sú trvalé, a budete mať kontrolu nad svojím podnikaním bez ohľadu na nové „vychytávky“, ktoré sa objavujú vo svete „klikáčov“.
Možno dobre klikajú, ale nechápu, že klikanie nepredáva tovar, ale princípy, ktoré fungujú v zákulisí. Nebojte sa, technickú stránku veci ľahko zvládnete podľa potreby. Riešením problémov, ktoré sú práve teraz priamo pred vami.
Na jednej strane sú teda princípy. Tie je trochu ťažšie, ale oveľa výnosnejšie zvládnuť.
Na druhej strane sú, povedzme, metódy. Môžeme ich nazvať aj triky, finty, trendy. Existujú rôzne médiá (text, video, obrázky), rôzne umiestnenia, platformy (Facebook, Google, Instagram atď.), nastavenia. To je tá časť „klikania“.
To nie je psychológia, ale často len TECHNIKA, či použijete malé alebo veľké písmená, či budete zobrazovať reklamu na Facebooku na mobile alebo na počítači, alebo či budete cieliť na tých alebo oných ľudí, kde vložíte kľúčové slová a koľkokrát. To dokáže pochopiť každý relatívne rýchlo.
Problém nastáva, keď počúvate rôznych „guruov“ na internete, ktorí hovoria „táto metóda funguje“ a prisahajú na ňu, a vy im potom slepo veríte.